9.2.2023b Digi.kansalliskirjasto.fi (nedan Digi) är ett av Nationalbiblioteket utvecklat och underhållet system för presentation av de digitala samlingarna, där användaren exempelvis kan söka material samt markera, dela, söka och använda urklipp.
Registrets namn
Personregister över Digis användare
Registeransvarig och kontaktuppgifter
Nationalbiblioteket enheten i S:t Michel Saimaankatu 6 50100 S:t Michel
Användaren kan kontakta den registeransvariga via Digis responsblankett. Den registeransvariga strävar efter att inom sju arbetsdagar besvara frågor som kommit in via responsblanketten sänd förfrågningar gällande registrering.
Helsingfors universitets dataskyddsansvariga nås på e-postadressen tietosuoja@helsinki.fi
Syftet med behandlingen av personuppgifter
Syftet med behandlingen av personuppgifter är att möjliggöra administrering, övervakning och statistikföring av Digi-tjänstens användarrättigheter och användarnamn, utredning av problemsituationer, kundtjänst samt insamling av logguppgifter. Användaren kan bläddra i Digi utan inloggning, varvid bara tekniska identifikationsuppgifter om användningen sparas.
När användaren loggar in ger han/hon sitt bifall till behandling av personuppgifter. Personuppgifterna används för att identifiera användarna, så att de kan erbjudas individuella tjänster, såsom markering av urklipp och utvidgade rättigheter till användning av samlingarna.
Personer under 16 år måste ha sin vårdnadshavares samtycke för att skapa ett konto.
Uppgifter som sparas i analyssystemet för analys av användningen
IP-adress
Webbläsarens typ och version (t.ex. Chrome 110)
Webbläsarens språkversion (t.ex. svenska)
Operativsystem (t.ex. Windows 11)
Enhetens märke, typ och modell
Skärmtyp
URL-referens (senast besökta sida)
Sidladdningar
Klickningar
Land, region och stad som begäran skickades från
Sökord
Grunden för hanteringen är den registeransvarigas berättigade intresse/allmänt intresse. Identifieringsuppgifter används vid administration av användarrättigheter, kundservice (till exempel vid utredning av tekniska problem), utveckling av tjänsten och statistik samt vid upptäckt och utredning av missbruk.
Uppgifterna i registret
Registret innehåller (beroende på tjänsten man loggar in till) följande individualiseringsuppgifter om de registrerade:
personens namn, användarnamn, e-postadress och
beteckning med vilken personen individualiseras, såsom Hakas eduPersonPrincipalName.
Vid inloggning via Haka behandlar Digi följande typer av uppgifter:
uppgifter som beskriver användarens hemorganisation
uppgifter som beskriver användarens förhållande till hemorganisationen
uppgifter som beskriver användarens rätt till det av hemorganisationen licensierade materialet.
I logguppgifterna sparas vissa identifieringsuppgifter (till exempel IP-adressen).
Användarens rättigheter
1. Rätt till insyn och rättelse av felaktiga uppgifter
En användare som vill kontrollera vilka personuppgifter som insamlats om honom/henne ska kontakta den registeransvariga (begäran om data). Begäran ska specificeras och den som framställer begäran ska kunna styrka sin rätt att kontrollera uppgifterna.
Google-, Facebook- eller Twitter-användare ska i respektive tjänst rätta fel i uppgifter som kan hämtas från dessa tjänster. Om fel förekommer i personuppgifter som kan hämtas från en Haka-användares hemorganisation ska användaren kontakta sin hemorganisation.
2. Rätt att kräva radering av uppgifter Användaren kan när som helst radera sina uppgifter genom att avsluta sitt konto.
3. Rätt att anföra besvär hos tillsynsmyndigheten Användare har rätt att få lagenligheten hos universitetets verksamhet bedömd av den dataskyddsansvariga (tietosuoja@om.fi).
Uppgiftskällor
Man kan registrera sig som användare i Digi-tjänsten med sitt Google-, Facebook- eller Twitter-konto. Man kan också logga in på tjänsten med sitt Haka- eller Digiweb-konto. Använder man sitt Google-, Facebook- eller Twitter-konto tas ens uppgifter från dessa register. Digiweb-kontots uppgifter fås av användaren eller användarens företrädare när användarnamnet hämtas.
Lagenlig utlämning av uppgifter
Uppgifter utlämnas inte och förflyttas i regel inte ut ur systemet. När en informationssäkerhetsincident utreds eller i samband med förundersökning av ett brott kan Helsingfors Universitet eller Nationalbiblioteket dock ha rätt att lämna ut uppgifter till polisen eller någon annan myndighet.
Skydd av registret
Uppgifterna förvaras enbart i elektronisk form. Registeruppgifterna är inte offentliga. Endast namngivna och identifierade, till underhållspersonalen hörande personer får på grund av sina arbets- eller kundtjänstuppgifter hantera dessa uppgifter.
Personuppgifternas förvaringstid
Uppgifter om en användare förvaras i tjänsten tills minst 18 månader förflutit sedan den senaste inloggningen.
Nationalbibliotekets digitala samlingar kan användas fritt på nätet, med följande begränsningar: - det av copyright begränsade materialet kan användas på: